خواف نیوز ///نخستین سامانه خبری خواف/// سعیدشاه قاسی

کلیه حقوق این سامانه متعلق به پایگــاه خبری - تحلیلی خواف نیوز می باشد و استفاده از آنها فقط با ذکر منبع بلامانع است

راه آهن هرات ـ خواف پروژه ای ناتمام
ساعت ۱٠:٠۳ ‎ب.ظ روز جمعه ۳٠ تیر ۱۳٩۱   کلمات کلیدی:

راه آهن هرات - خواف، پروژه نا تمام

راه آهن هرات - خواف، پروژه نا تمام

نماینده های شورای ولایتی هرات می گویند: مسئولان امور در این ولایت درقسمت به اتمام رساندن پروژه راه اهن هرات خواف سهل انگاری کرده اند.

توریالی ظریفی معاون شورای ولایتی هرات گفت :بی توجهی مسئولان مربوطه سبب توقف کار راه آهن هرات خواف که یکی از با ارزشترین پروژه‌های افغانستان است شده و به دلایل نامعلوم تا به حال قطعه چهارم این پروژه را آغاز نشده است.

عملیات اجرایی پروژه احداث خط آهن هرات- خواف که افغانستان را به شبکه راه آهن ایران و اروپا پیوند می‌دهد، پنج سال پیش در تابستان 1385 خورشیدی، با حضور معاونان رؤسای جمهور افغانستان و ایران درحالی آغاز شدکه قرار بود این پروژه حیاتی درمدت 2 سال به پایه اکمال برسد. ولی هربار بنا بر دلایل مختلف کار آن به کندی مواجه شد تا آنکه از 2 سال پیش بدینسو کاملاً متوقف گردید است.

محمد قاسم آموزگار مدیر ریاست فواید عامه ولایت هرات دلیل توقف کار این راه آهن را کندی در استملاک اراضی مردم دانسته می گوید: نبود بودجه کافی، استملاک زمین های مردم را به تاخیر مواجه ساخته وسبب توقف کار این پروژه شده است.

به گفته اموزگار، تا کنون 90 در صد کاراین راه آهن تکمیل شده ولی 503 جریب زمین از اراضی شخصی مردم که درمسیر این خط اهن واقع شده تا به حال استملاک نشده و به 2 ملیون دالر نیاز است که این زمین ها از صاحبان آنان خریداری گردد.

در عین حال اصیل الدین جامی معاون ولایت هرات توقف کار پروژه راه آهن هرات خواف را رد نموده گفت: قرار است به زودی کار بالای قطعه چهارم این خط اهن آغاز گردد.

از سوی دیگرآگاهان امور اقتصادی می گویند: با تکمیل سیستم حمل و نقل راه‌آهن در افغانستان که ولایات غربی را به ولایات شمالی کشور وصل می‌کند سهولت‌های زیادی ترانسپورتی برای شرکت‌های تجارتی و مردم ایجاد می‌شود.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت کاران ولایت هرات گفت: با اجرای این پروژه، افغانستان برای نخستین بار دارای راه آهن می‌شود.که در این صورت سهولت های زیادی برای تاجران افغان بوجود خواهد آمد.

شماری از تاجران وسرمایه گزاران نیز از ساخت این خط اهن ابراز خرسندی کرده و از مسئولان امور می خواهند تا درقسمت تکمیل این پروژه حیاتی تلاش بیشتری صورت گیرد.

عبدالغفار مسئول شرکت تجارتی جی اف آریانا معتقد است که  با ختم این پروژه صادارت و واردات اموال تجارتی به اسرع وقت به کشور های آسیای میانه صورت خواهد گرفت که مفاد زیادی به دولت افغانستان و مردم این کشور در پی خواهد داشت.

خط راه آهن هرات ـ خواف، 130 کلیومتر طول دارد که 70 کیلومتر آن در داخل خاک ایران و 60 کیلومتر آن درداخل افغانستان امتداد دارد و تا به حال بیشتر از 75 ملیون دالردرآن به مصرف رسیده است.

گفته می شود با تکمیل این پروژه، افغانستان برای اولین بار دارای راه آهنی میشود که به ترکیه، اروپا و بندرهای ایران در خلیج فارس وصل می گردد.

 تهیه شده توسط همکار عزیزم بهنام فردیس 

 


راه آهن هرات - خواف، پروژه نا تمام

راه آهن هرات - خواف، پروژه نا تمام

نماینده های شورای ولایتی هرات می گویند: مسئولان امور در این ولایت درقسمت به اتمام رساندن پروژه راه اهن هرات خواف سهل انگاری کرده اند.

توریالی ظریفی معاون شورای ولایتی هرات گفت :بی توجهی مسئولان مربوطه سبب توقف کار راه آهن هرات خواف که یکی از با ارزشترین پروژه‌های افغانستان است شده و به دلایل نامعلوم تا به حال قطعه چهارم این پروژه را آغاز نشده است.

عملیات اجرایی پروژه احداث خط آهن هرات- خواف که افغانستان را به شبکه راه آهن ایران و اروپا پیوند می‌دهد، پنج سال پیش در تابستان 1385 خورشیدی، با حضور معاونان رؤسای جمهور افغانستان و ایران درحالی آغاز شدکه قرار بود این پروژه حیاتی درمدت 2 سال به پایه اکمال برسد. ولی هربار بنا بر دلایل مختلف کار آن به کندی مواجه شد تا آنکه از 2 سال پیش بدینسو کاملاً متوقف گردید است.

محمد قاسم آموزگار مدیر ریاست فواید عامه ولایت هرات دلیل توقف کار این راه آهن را کندی در استملاک اراضی مردم دانسته می گوید: نبود بودجه کافی، استملاک زمین های مردم را به تاخیر مواجه ساخته وسبب توقف کار این پروژه شده است.

به گفته اموزگار، تا کنون 90 در صد کاراین راه آهن تکمیل شده ولی 503 جریب زمین از اراضی شخصی مردم که درمسیر این خط اهن واقع شده تا به حال استملاک نشده و به 2 ملیون دالر نیاز است که این زمین ها از صاحبان آنان خریداری گردد.

در عین حال اصیل الدین جامی معاون ولایت هرات توقف کار پروژه راه آهن هرات خواف را رد نموده گفت: قرار است به زودی کار بالای قطعه چهارم این خط اهن آغاز گردد.

از سوی دیگرآگاهان امور اقتصادی می گویند: با تکمیل سیستم حمل و نقل راه‌آهن در افغانستان که ولایات غربی را به ولایات شمالی کشور وصل می‌کند سهولت‌های زیادی ترانسپورتی برای شرکت‌های تجارتی و مردم ایجاد می‌شود.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت کاران ولایت هرات گفت: با اجرای این پروژه، افغانستان برای نخستین بار دارای راه آهن می‌شود.که در این صورت سهولت های زیادی برای تاجران افغان بوجود خواهد آمد.

شماری از تاجران وسرمایه گزاران نیز از ساخت این خط اهن ابراز خرسندی کرده و از مسئولان امور می خواهند تا درقسمت تکمیل این پروژه حیاتی تلاش بیشتری صورت گیرد.

عبدالغفار مسئول شرکت تجارتی جی اف آریانا معتقد است که  با ختم این پروژه صادارت و واردات اموال تجارتی به اسرع وقت به کشور های آسیای میانه صورت خواهد گرفت که مفاد زیادی به دولت افغانستان و مردم این کشور در پی خواهد داشت.

خط راه آهن هرات ـ خواف، 130 کلیومتر طول دارد که 70 کیلومتر آن در داخل خاک ایران و 60 کیلومتر آن درداخل افغانستان امتداد دارد و تا به حال بیشتر از 75 ملیون دالردرآن به مصرف رسیده است.

گفته می شود با تکمیل این پروژه، افغانستان برای اولین بار دارای راه آهنی میشود که به ترکیه، اروپا و بندرهای ایران در خلیج فارس وصل می گردد.

 تهیه شده توسط همکار عزیزم بهنام فردیس