توقف قطار خواف ـ هرات در ایستگاه وعده ها

همزمان با آخرین سفر کرزای به ایران

توقف قطار خواف ـ هرات در ایستگاه وعده ها


خواف نیوز: 

طرح راه آهن خواف ـ هرات در تفاهم نامه مشترک ایران و افغانستان در سفری که کرزای در خردادماه سال 1385 به ایران داشت به امضا رسید.

عملیات اجرایی طرح احداث خط آهن خواف - هرات، که افغانستان را به شبکه راه آهن ایران و اروپا پیوند می دهد، بیش از هفت سال پیش، در روز شنبه 7 اسد (29 ژوئیه)، 10تیرماه سال ۱۳۸۵ خورشیدی، با حضور علی سعیدلو معاون اجرایی رییس جمهور وقت ایران و احمد ضیاء مسعود معاون اول وقت رییس جمهور افغانستان شد. 

با اجرای این پروژه، افغانستان برای نخستین بار دارای راه آهن می شود و از طریق شبکه راه آهن سراسری ایران، به شبکه راه آهن ترکیه - اروپا و بندرهای ایران در خلیج فارس راه پیدا می کند. 

راه آهن خواف هرات در قالب 4 قطعه به طول 191 متر تعریف شده بود که 77 کیلومتر آن داخل  ایران قرار گرفته است و 114 کیلومترش هم در داخل افغانستان قرار دارد.

بر اساس تفاهم نامه ایران و افغانستان، این خط ریلی در 4 قطعه اجرا می شود که 3 قطعه را ایران به صورت کمک بلاعوض اجرا می کند که زیر سازی سه قطعه اش به طول 140 کیلومتر  با پیشرفت حدود 99 درصد در حال اتمام است.

رو سازی آن هم از ابتدای شهریور ماه شروع شد که تاکنون 15 کیلومتر ریل گذاری انجام شده و قطعه چهارم را هم دولت افغانستان از طریق روش های سرمایه گذاری پیمانکار یا به صورت فاینانس خارجی اجرا می کند.

آن سه قطعه ای که وظیفه و تعهد دولت جمهوری اسلامی ایران هست با هزینه ای بالغ بر 250 میلیون دلار به اتمام خواهد رسید و کل هزینه آن از طریق دولت ایران پرداخت می شود

اجرای این طرح دو بار روندی کند گرفت و حتی یک بار متوقف شد  که سهل انگاری و بی توجهی مسئولان مربوطه افغان سبب توقف کار راه آهن هرات خواف که یکی از با ارزشترین پروژه‌های افغانستان است شده و به دلایل نامعلوم تا به حال قطعه چهارم این پروژه خوب آغاز نشد و کندی اجرای طرح را باید در استملاک اراضی مردم و نبود بودجه کافی در استملاک زمین های مردم دانسنت.

گرچه تاکنون 90 درصد کل کار راه آهن تکمیل شده ولی 503 جریب زمین از اراضی شخصی مردم که درمسیر این خط اهن واقع شده تا به حال استملاک نشده و به 2 ملیون دلار نیاز است که زمین ها از صاحبان آنان خریداری گردد.

به گزارش خواف نیوز، اما بار دوم،  یک درگیری مسلحانه و یک آدم ربایی در کارگاه عملیات زیرسازی در سال 1386 اتفاق افتاد و حدودا 6 ماه کارها را در بخش افغانستان تعطیل کرد .که با پیگیری مسئولین ایرانی و همکاری مناسب مسئولین افغان سبب شد کار دوباره شروع شود و با سرعتی  تقریبا مناسب ، زیر سازی تمام شود.

اما این راه آهن وقتی وصل شود از بندرعباس به صورت ریل مستقیم تا داخل خاک افغانستان می آید و محدودیتی هم برای ترافیک ندارد و حداقل تا 15 یا 20 سال همین خط جواب می دهد علاوه بر آن احداث راه آهن ،فرهنگ جدیدی را در حمل و نقل منطقه ایجاد می کند و یک پویایی اقتصادی و سیاسی و امنیتی را در منطقه ایجاد می کند.

آگاهان امور اقتصادی می گویند: با تکمیل سیستم حمل و نقل راه‌آهن در افغانستان که ولایات غربی را به ولایات شمالی کشور وصل می‌کند سهولت‌ زیادی در ترانسپورت برای شرکت‌های تجارتی و مردم ایجاد می‌شود.

با اجرای این پروژه، افغانستان برای نخستین بار دارای راه آهن می‌شود.که در این صورت سهولت های زیادی برای تاجران افغان بوجود خواهد آمد  و شماری از تاجران و سرمایه گذاران نیز از ساخت این خط اهن خرسندند و از مسئولان امور می خواهند تا در تکمیل این پروژه حیاتی تلاش بیشتری صورت گیرد.

مسئول شرکت تجارتی جی اف آریانا معتقد است که  با ختم این پروژه صادارت و واردات اموال تجارتی به اسرع وقت به کشور های آسیای میانه صورت خواهد گرفت که مفاد زیادی به دولت افغانستان و مردم این کشور در پی خواهد داشت.

برخی از کارشناسان افغان می گویند احداث راه آهن افغانستان، در دهه دوم قرن بیستم، در زمان حاکمیت امان الله خان آغاز شد، اما بیش از ده کیلومتر از احداث آن در شمال غرب کشور (مرز تورغندی در هرات) نگذشته بود که حکومت امان الله خان با کودتای مخالفانش سقوط کرد.

قرار است پس از اکمال، جغل اندازی و تکمیل زیربنای این مسیر، کار ساخت تاسیسات و ایستگاه مرکزی در جوار جاده هرات - اسلام قلعه نیز آغاز شود.

گفته می شود ترکمنستان همسایه شمال غربی افغانستان نیز اعلام کرده است در صورتی که راه آهن هرات - خواف تا شهر هرات امتداد یابد، این کشور حاضر است خط آهن خود را که درحال حاضر تا شهرک مرزی تورغندی در شمال هرات رسیده، به راه آهن ساخته شده توسط ایران وصل کند. 

به گزارش خواف نیوز وعده افتتاح راه آهن خواف هرات از سال 1390  بارها از سوی مقامات کشوری و محلی ایرانی اعلام شد اما عملیات اجرایی آن همچنان در ایستگاه وعده متوقف و منتظر به صدا در آمئن سوت قطار است.

 

شهرستان خواف با 120 هزار نفر جمعیت در جنوب شرق مشهد مرکز خراسان رضوی واقع است و 123 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

 

سامانه پیامکی دریافت نظرات شما (یک میلیون نه میلیون) 10000009000000 

/ 0 نظر / 31 بازدید